Efter att jag släppt Math Game Multiplayer på App Store hittade jag rätt så snabbt att det fanns ett relativt nytt framework från Apple vid namn SpriteKit som skulle underlätta för spelutveckling. Jag lär mig bäst genom att göra, så det var bara att komma på någon appidé och sen skrida till verket. Sagt och gjort, idéen blev att man med hjälp av stenar/stockar skulle skjuta ner humlor/bin som flög förbi. Då skulle jag få möjlighet att jobba med en massa spännande saker som gravitation, interaktion mellan objekt och hur dessa reagerar när dom krockar, direkt interaktion mellan användaren och objekten med mera.
Tyvärr har jag inga uppgifter på hur lång tid Whack Some Bees, som spelet heter, tog att utveckla, dels för att jag först i princip gjorde all logik för spelet, sen insåg jag att lite grafik också skulle behövas, vilket inte är min starka sida. Ännu en utmaning som skulle visa sig riktigt spännande, men väldigt tidskrävande. Efter flera långa kvällar av frustration framför Illustrator så lyckades jag få fram lite grafik i alla fall, vilket jag blev förvånansvärt nöjd över. Nästa problem blev ljudet. Man behöver ju ha musik och ljudeffekter om man gjort ett spel. Genom Garageband och ett par slingor där så fick jag fram bakgrundsljudet. Ljudeffekterna fick bland annat frun min stå för.
Vad som först enbart skulle vara en idé för att lära sig mer om SpriteKit slutade med att jag behövde lära mig och sätta mig in i betydligt mer än jag planerat, även fast det var rätt självklart att det skulle krävas grafik och ljud. Appen har inte fått många nedladdningar alls, men ett roligt projekt och spelet har underhållit oss i familjen under ett flertal campingutflykter med mera, så helt klart något jag inte ångrar att jag spenderat tid på.
- Släpptes 7’e Juli 2014
- Hette Small flying bees från början
- Min minst nedladdade app (129 i skrivandets stund)
Vill ni prova spelet och lyssna på de hemmagjorda ljudeffekterna hittar ni appen på App Store här.